Wikipedia

Výsledky hledání

neděle 10. února 2019

Přísudek slovesný složený

Přísudek může být také složen ze dvou sloves:
z určitého tvaru způsobového slovesa nebo fázového slovesa a z infinitivu slovesa významového.

Z určitého tvaru způsobového slovesa (moci, smět, musit, mít, chtít)určitého tvaru fázového slovesa(začít, začínat, přestat, přestávat, zůstat, zůstávat)

Příklady: Musím už jít domů. Právě začíná pršet. Máš to udělat hned. 


 Procvičování:   Zde


Rozlište jednotlivé typy přísudku:
1. Včera večer jsem nemohl usnout.
2. Šel jsem přivítat návštěvu.
3. Myslela jsem si to od samého začátku.
4. Včerejší odpoledne bylo opravdu překrásné.
5. Dědečkovu vyprávění bych mohl naslouchat celé hodiny. 6. Chtěl jsem napodobit svého staršího bratra.
7. Poněkud roztržitě jsem se rozhlédl znovu po pokoji.
8. Byl jsem celý večer velice šťastný.
9. Ještě bych se měl zmínit o jedné důležité věci.
10. Každý večer jsme nastoupili ke stahování vlajky.
11. Začínám se bát nejhoršího.
12. Několik dní nesměl nikdo z roty opustit posádku.
13. Po prázdninách začnu chodit do gymnázia.
14. Přestal jsem se připravovat do školy až pozdě večer.
15. Její tatínek je akademický malíř.
16. Před rozedněním mohlo konečně letadlo odstartovat. 17. Málem bych byl na svůj slib zapomněl.
18. Babička se stala rádkyní svých vnoučat.
19. Můj tatínek je úředníkem v pojišťovně.
20. Slepýš není had.
21. Prvního psa jsme dostali darem.
22. Cvokovou vášní bylo jezdit tramvají bez pána.
23. Na začátku podzimu byly noci chladné.
24. Začali jsme jeden po druhém vystupovat z autobusu.
25. Budu ti muset celou záležitost ještě jednou vysvětlit.
čerpáno z : http://skolaposkole.cz

Žádné komentáře:

Okomentovat