Wikipedia

Výsledky hledání

pondělí 13. května 2019

Vedlejší věty měrové a způsobové

Vedlejší věty měrové
Jsou chvíle, kdy nám samotné příslovce, jakkoli úžasný a skvělý slovní druh to je, k životu nestačí. Když chceme přehánět nebo co nejpřesněji vyjádřit své pocity, musíme prostě použít vedlejší větu. A protože nejčastěji přeháníme ohledně množství, saháme často po vedlejší větě příslovečné měrové.
Vedlejší věta příslovečná měrová nahrazuje příslovečné určení míry z věty hlavní. Vyjadřuje množství, měřítko anebo intenzitu v ní probíhajícího slovesného děje. Není proto divu, že se na větu, stejně jako na samotné příslovečné určení míry, ptáme otázkami: Kolik? Do jaké míry? O kolik? Jak moc?
Spojovací výrazy v tomto případě nejsou tak specifické jako u jiných vedlejších vět, poměrně pravidelně se ale můžeme setkat například se spojkou že,  nebo co. Často – zejména ptáme-li se: „Jak mnoho?“ – se nám může vedlejší věta měrová plést s vedlejší větou způsobovou.

Naštval mě tak,VH že jsem mu prostě musel dát facku.VV – Jak moc mě naštval?
To koleno mě bolelo tak,VH až jsem se rozbrečel.VV – Jak moc mě bolelo koleno?
Nepřeháněj to a vezmi toho jen tolik,VH co uneseš.VV– Kolik toho máš vzít?
Teta mi vždy dává hodně sladkostí. → Babička mi vždycky dává sladkostí,VH co unesu.VV – Kolik sladkostí mi teta dává?
Hodně se mi zamotala hlava. → Zamotala se mi hlava,VH že jsem si musela sednout.VV – Jak moc se mi zamotala hlava? VV
Sluníčko na pláži pálilo o sto šest. → Sluníčko na pláži pálilo,VH až si z toho Jiří spálil záda.VV– Jak moc sluníčko pálilo
?


Vedlejší věta způsobová
Stejně tak jako jiné příslovečné věty i vedlejší věta způsobová zastupuje příslovečné určení z věty hlavní, v tomto případě příslovečné určení způsobu. Samo o sobě bývá vyjadřováno příslovcem či spojením předložky a podstatného jména. Určuje způsob provedení nebo kvalitu slovesného děje z řídící věty a stejně jako na samotné příslovečné určení způsobu se na ni ptáme otázkami: Jak? Jakým způsobem? V roli spojovacích výrazů tu pak máme k dispozici jakžepokud nebo třeba aby

Postav to podle sebe. → Postav to,VH jak uznáš za vhodné.VV – Jak to máš postavit?
Vypadala nervózně. → Vypadala,VH že se nejspíš brzo zhroutí.VV – Jak vypadala?
·      Pracuj tak,VH aby tvoje děti jednou nemusely hnout prstem.VV – Jak máš pracovat?
·      Paní učitelka křičela tak,VH že mi málem popraskaly ušní bubínky.VV – Jak paní učitelka křičela?
·      Váš Pepíček i ve škole mluví tak,VH jak mu pusa narostla.VV – Jak Pepíček mluví?
·      Nemohli být spokojeni,VH pokud šlo o peníze.VV – Jak nemohli být spokojeni?


Otázky k textu:
Co vyjadřuje vedlejší věta měrová?
Jakými otázkami se na ni ptáme?
Nahraďte příslovečné určení míry vedlejší větou: Hodněse mi zamotala hlava.

Co určuje vedlejší věta způsobová?
Jak se na ni ptáme?
Nahraďte příslovečné určení způsobu vedlejší větou: Vypadala nervózně.

Rozliš vedlejší věty měrové (Mí) a způsobové (Z).
Nabrala si tolik povinností, že neměla na ni čas. (.   )
Vstupenky stojí tolik, že na ně nemám. (     )
   ) Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá.
Tvářila se tak že jí nikdo nerozuměl. (    )
Styděla se tak, že v obličeji celá zrudla. (    )
Čím víc mluví, tím méně mu ostatní rozumějí (     )
(.  ) Jak si usteleš, tak si lehneš.
Udělej to tak, jak umíš nejlépe. (. )

Urči druh vět vedlejších – místní, časové, měrové, způsobové, předmětné, podmětné
Jak se to stalo, to nikdo nevěděl. 
Nikdy se mu nezdálo, že by to nedokázal zvládnout. -
Šel tam, kam mu přikázali. 
Vyskočil, jako když ho bodne. 
Nechtěl, aby se mu něco stalo.  
Je zřejmé, že tady skončil.  
Vypadal, že to nepochopil. 
Ztratil iluze o tom, že mu někdo pomůže. 
Utíkal, jako by mu šlo o život.  
Měl ruce tak rozedřené, že mu z nich tekla krev. 
Je úžasné, že jsme mohli vidět všechny jeho obrazy. 

Žádné komentáře:

Okomentovat